13 Ocak 2010 Çarşamba

KALANDAR-TORBA ATMA AKŞAMI


Bu gün size tarihi çok eskilere dayanan ama hala devam ettirilmeye çalışılan bir gelenekten bahsetmek istiyorum.Bu geleneği bilme sebebim aslen Trabzon-Akçaabatlı olmam.Büyüklerimizin bize anlattığı üzere 13 Ocak gecesi "Kocakarı Aylarının" yılbaşısıdır.
O gece (yani bu gece)yörenin gençleri,çocukları bir torbaya uzun bir ip bağlar.
Torbayı komşularının kapısından içeri atar. (o gece kapılar kilitli olmaz)
Komşu da o torbanın içine çerez,meyve,para içinden ne geliyorsa koyar ve kapıyı aralar.
Torbayı atan kişi torbayı çeker ve kaçar.
Komşu torbayı atanın kim olduğuna bakmaz.
Tüm gece kapılar hiç kapanmaz.Gelen giden hiç eksik olmaz.
Ben çocukken ağbim ve Ayşe,mahalleyi dolaşıp teyzemin çocukları(diğer gurup) ile buluşup topladıklarımızı afiyetle birlikte yerdik.
Tabii bazı şakacı komşular torbanın içine soba külü koyduğu için yedek torba bulundurmakta fayda var.:))
O sabah, öğlene kadar hiç kimse biribirinin evine gitmez.Giderse o kişinin ahırından buzağı öleceğine inanılır.Öğlende ilk gelen kişinin huyuna göre bir yıl geçiriliceğine inanılır.




Babaanneme göre Takvim:
Kalantar (Ocak)
Küçük (Şubat)
Mart
April (Nisan)
Mayıs
Kiraz (Haziran)
Orak (Temmuz)
Avustos
İstavrit (Eylül)
Üzüm(Ekim)
Kocaay (Kasım)
İstianar (Aralık)

Bu gece Kalantar 1.
Karadenizin genelinde bilinen ve kutlanan Kalantar bölge bölge değişiklik şekillerde kutlanıyor.Ben size Tekirdağ'da Karadeniz Mahallesinde yaşatılan halini anlattım.


Bu geleneğin kökeni Rumlara dayanıyor doğal olarak.Merak ettim neymiş bu gelenek diyorsanız KALANTAR tıklayın...

Not:Fotoğraflar karalahana.com sitesinde tanıtılan TONYA-KALANDAR dergisine ait.

2 yorum:

neslihan erzincan özgür dedi ki...

bizde de böyle bir takvim vardır:-)kocakarı takvimi derler,tekerleme derler:-) karadenizli olmak çok keyifli:-) sevgilerimle...

ayşe dedi ki...

valla abla harikasın sinama yazılarının harikalığından sonra bu güzel gelneği hatırlatman çok hoş oldu ama benim bu geceyle ilgili kötü bir anım var :) hatırlarsan
sene 1994 annemler gezmeye gitti 13 ocak akşamı ben tutturdum torba atalım annemler cıkmayın biyere dediği için sende bana izin vermiyosun polis abla :) bende inat ettim ayaklarım yere sürterek tepiniyorum tak bir ses ve ben yere yığıldım sonuç : ayağıma dikiş iğnesi girdi ve 10 gün sonra amelihat oldum :) ne kadar acı olsada geriye baktığımda hep gülümsediğim bir anı ...

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Related Posts with Thumbnails